UNA ITÀLIA DE PAPER. Estampes de Roma i Venècia del segle XVIII en la Col.lecció Furió ( En català)

UNA ITÀLIA DE PAPER

Estampes de Roma i Venècia del segle XVIII en la Col.lecció Furió

En el segle XVIII, Roma i Venècia van ser les principals ciutats que atreien els viatgers europeus que feien el Grand Tour i que buscaven fer una immersió en l’art i la cultura italianes. Roma, pels monuments que evocaven la grandesa del món clàssic. Venècia, per la bellesa dels seus canals, pel seu exotisme i per l’extraordinària puixança artística que va viure aquesta república en el set-cents. Aquest llibre presenta una selecció de cinquanta estampes fetes a Roma i Venècia al llarg del segle XVIII. En aquestes dues ciutats hi va haver una gran producció de gravats que pretenien donar a conèixer i difondre les obres i monuments que conservaven. És l’època en la qual es consolidà el gènere de les vedute —vistes urbanes— a vegades amb voluntat topogràfica, però també molt sovint presentant una Itàlia imaginada, un capriccio de fantasia. Aquestes vistes oscil·len entre la realitat i la invenció, però tenen el denominador comú de ser imatges atractives i evocadores, estampes que els viatgers que passaven per Roma i Venècia podien comprar com a record, com encara nosaltres podem fer avui quan visitem aquestes ciutats. A Una Itàlia de paper es reprodueixen i comenten gravats que tradueixen la Itàlia imaginada per les pintures de ruïnes de Giovanni Paolo Panini i Hubert Robert; algunes de les imponents vistes de Roma de Giovanni Battista Piranesi, que dominà aquest gènere a mitjan segle XVIII; un conjunt d’atractives vistes de Venècia, entre les quals destaquen els extraordinaris aiguaforts de Canaletto, juntament amb obres de Carlevarijs, Marieschi, Visentini, Brustolon i Sandi. Finalment, en un apartat dedicat als Tiepolo, es mostraran capricci del cèlebre Giambattista Tiepolo i alguns dels espectaculars aiguaforts gravats pels seus fills —Giandomenico i Lorenzo— a partir de sostres pintats pel pare, un grup d’obres difícils de reunir i que constitueix un dels conjunts més destacats de la Col·lecció Furió de gravats antics.

Vicenç Furió és catedràtic d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona. Els seus estudis s’han centrat en el camp de la sociologia de l’art i en l’àmbit del gravat. És autor de diversos llibres, entre ells, Idees i formes en la representació pictòrica, Sociologia de l’art i Art i reputació. Com a expert en gravat i alhora col·leccionista, ha organitzat diverses exposicions i ha publicat L’art del gravat antic, La imatge de l’artista i Rembrandt. El present volum, és el cinquè llibre que presenta una selecció d’obres de la seva col·lecció.

FITXA TÈCNICA

FORMAT : 21 X 29,7 cm.

ENQUADERNACIÓ : RÚSTICA

ISBN: 978-84-127814-0-3

PÀGINES: 171

PVP: 23,95€

DATA DE PUBLICACIÓ : GENER DE 2024

TOP

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR